מהו זיכרון צילומי?
זיכרון צילומי הוא תת סוג של זכרון במוח המופעל במרכזי מוח שונים מהזיכרון הרגיל. זיכרון צילומי משמש לזיכרון של תמונות ומסמכים. גם טיב השליפה שלו מהמוח שונה מטיב השליפה של זיכרון שנרכש בדרך אחרת והייצוג הפנימי נותר יציב למשך זמן רב יותר מזיכרון שנרכש בדרך אחרת. הזיכרון הראייתי עובר מקליפת הראייה לאונה הרקתית הנמצאת במוח.
גם אם מתקבלת תמונה חלקית של ייצוג המוח משלים את החסר ובונה תמונה מלאה במח. ידוע כי ילדים רכים בשנים משתמשים רבות בזיכרון צילומי העוזר להם להתנהל, להתפתח וללמוד.
בלימודים אקדמיים ובכלל אנו נעזרים באופן שוטף בזיכרון וביכולותינו האישיות להשתמש בו. זיכרון צילומי משלים לנו את שינון החומר ועוזר לנו לשלוף ידע אותו אנו צריכים.
איך נשפר את הזיכרון?
ידוע, אם כן, שכל תהליך הזיכרון מתרחש במוח ואם ברצוננו לשמור על יכולות הזיכרות שמאבדות מטיבם ככל שהגיל עולה, עלינו לאמן את המוח ולשמור על גמישותו. איך נעשה זאת:
-
דרך החיים שלנו משפיעה רבות על תפקודי המוח והיכולת הזיכרון שלנו.
פעילות גופנית – עלינו להקפיד על פעילות גופנית שמזרימה דם לכל הגוף ולמוח.
תזונה – מחקרים הוכיחו כי מאכלים מסויימים תורמים למעגלים העצביים במוח ששולטים על מרכז הזיכרון: עלים ירוקים, ברוקולי וכרובית, פירות, רימון, אגוזים דגים, שמן זית.
שעות שינה – במהלך השינה המוח עסוק בקיבוע הזיכרונות שלנו. הקפדה על 7-8 שעות שינה בלילה נחוצה על מנת שאחסון הזיכרון במוח ייעשה כמו שצריך.
דיכאון – דכאון משפיע על החלק במוח שאחראי על הזיכרון לטווח קצר – ההיפוקמפוס. יתרה מזו, בזמן דכאון אנו לא נצליח לזכור שום מידע חדש.
-
אמצו שיטות זיכרון והתאמנו עליהן:
שיטת לוקי – שיטה שמשלבת שימוש בזיכרון חזותי ואסוציאטיבי. התרגול נעשה על ידי דמיון, לדוגמא לזכור דרך הליכה מסויימת ולשנן את כל ציוני הדרך בה וכך נזכור את כל הדרך על פי המקומות הספורים הספציפיים שלימדנו את עצמנו לזכור.
שיטת קיבוץ – שיטה זו מבוססת על ההנחה שהזכרון לטווח קצר שלנו מסוגל לזכור כמות מוגבלת של פרטים, בדר”כ בין חמישה לתשעה פרטים. בשיטת הקיבוץ אנו זוכרים מספר פרטים כקבוצה ונותנים לה כותרת כך שבפועל אנו נוכל לשלוף מהזיכרון הרבה יותר מתשעה פרטים.
- צירבו תמונות בזיכרון – אם ברצוננו לזכור מקום או אירוע אנו נתבונן בו, נחפש תמונה משוגעת, יוצאת דופן, ואותה נצרוב בזכרון. ככל שהתמונה תהיה יותר יוצאת דופן כך זיכרון האירוע או הפריט יהיו משמעותיים יותר.
- חזרות במוח ותירגולו לזכור פריט, אירוע או תוכן לימודי מסויים.
- הקדשת תשומת לב – לא לתת להרצאות או מקומות או אנשים לעבור כך סתם. לשאול שאלות בזמן הלימודים ולהתעמק יעזרו לנו לזכור חומר או מקומות.
- המוח קשוב לכל מה שאנו עושים או אומרים – אל תחזרו על מנטרה שאומרת שהזיכרון שלכם אינו טוב או יעיל דיו. המוח מאמץ את האמירה, מאמין לה ופועל לפיה.
מאמר בשיתוף מכון מחקרי זיכרון ממוריס חברת זיכרון צילומי